پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3319
-
الف
+

استقبال از نمایش «سایه‌ها و باد» در جشنواره بین المللی صربستان

نمایش «سایه‌ها و باد» در جشنواره بین المللی تئاتر اسلاویا در صربستان مورد استقبال قرار گرفت.

نمایش «سایه‌ها و باد» به کارگردانی فریدون ولایی در شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر اسلاویا در بلگراد مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش آی‌فیلم، نمایش «سایه‌ها و باد» از گروه تئاتری باریش مراغه شامگاه یکشنبه شب با حضور «حسین ملا عبداللهی» سفیر و کارکنان سفارت و دیگر نهادهای ایرانی، رئیس تئاتر اسلاویا و بیش از 200 علاقمند صرب به هنر ایرانی در سالن تئاتر اسلاویا در بلگراد در جشنواره بین المللی تئاتر صربستان به اجرا در آمد.

«باتریچ ژارکویچ» رئیس تئاتر اسلاویا بلگراد بیش از اجرای این نمایش طی سخنانی با تشکر از کشورمان به خاطر اعزام این گروه نمایشی به صربستان، گفت: در شانزده سال گذشته که این جشنواره برگزار می‌شود این برای چهارمین بار است که گروهی تئاتری از ایران نیز در آن شرکت می‌کند.

وی افزود:هرساله معمولاً بین 150 تا 200 گروه تئاتری تقاضای شرکت در این جشنواره را می‌کنند ولی معمولاً فقط 8 گروه تئاتری انتخاب و برای اجرای نمایش دعوت می شوند. از ایران نیز سه گروه تئاتری تقاضای شرکت در این جشنواره را کرده بودند که اثر «سایه‌ها و باد» از گروه باریش انتخاب شد.

وی افزود: دلیل آن سبک نوی این تئاتر برای تماشاگران منطقه بالکان است. سبکی که ترکیبی است از نور و سایه و بازی روی صحنه بدون دیالوگ.

وی همچنین ضمن تشکر از حضور سفیر و رایزنی فرهنگی کشورمان گفت: اگر رایزنی های فرهنگی دیگر کشورها نیز به اندازه رایزنی فرهنگی ایران فعال بودند مطمئناً صربستان با همه فرهنگ های ملل به خوبی آشنا می شد، مثل آشنایی که مردم ما با فرهنگ و هنر ایرانی پیدا کرده اند.

وی ادامه داد: رایزنی فرهنگی ایران در سال گذشته با ترجمه و انتشار گزیده ای از دیوان اشعار حافظ ، صرب‌ها را به یکی از بزرگترین شاعران ایران آشناکرد.

«حسین ملاعبداللهی» سفیر ایران در صربستان نیز در این مراسم ضمن اهدای دسته گل به این گروه ایرانی طی سخنان کوتاهی از اعضای گروه باریش و همچنین مدیر تئاتر اسلاویا که امکان نمایش این اثر هنری ایرانی را فراهم آورد، تشکر کرد و گفت: در این تئاتر ما به شکلی زیبا شاهد نمایش مضمون تمایلات نیک و بد بودیم که در سرشت همه انسان هاست.

وی افزود: این نمایش تئاتری در واقع چهارمین حضور هنری جمهوری اسلامی ایران در بلگراد در دو ماه اخیر است. در بهمن ماه ایران همزمان دو جشنواره موسیقی و فیلم برگزار کرد و در ماه جاری نیز چند فیلم از ایران در جشنواره بین المللی فیلم «فست بلگراد» شرکت داشتند و اینک نیز مردم بالکان تماشگر تئاتری هنری و زیبا از ایران هستند.

نمایش «سایه‌ها و باد» روایتگر فردی‌ است که در شوخی با سایه‌اش دچار گرفتاری‌های غیرقابل جبران می‌شود.

یادآور می شود که جشنواره بین المللی تئاتر اسلاویا از 19 اسفند 95 در بلگراد پایتخت صربستان آغاز شد و هم اکنون درحال برگزار است.

در جشنواره امسال نمایش هایی از کشورهای روسیه، بلا روس، ایران، صربستان، بلغارستان، استونی و قزاقستان شرکت دارند. از ایران گروه تئاتری باریش مراغه با نمایش «سایه‌ها و باد» به کارگردانی فریدون ولایی در این جشنواره شرکت دارد و دیپلم افتخار را در این جشنواره دریافت کرد.

محمدهادی افتخارزاده مراغه ای، مریم برومند مطلق، سعید برومندمطلق، رضا محمدی، فرید احدی، آیتا ولایی، سعید علمی پاشا بیگی بازیگران این نمایش هستند و میلاد احد زاده آهنگساز، رامین خاکی طراح نور نیز از جمله افراد این گروه هستند.

م ه / س م

نظر شما
ارسال نظر